tirsdag den 28. december 2010

2011 - bring it on!

Smukke Pernille Melsted
Vi faldt netop over denne artikel på Østrogens hjemmeside. Artiklen er Pernille Melsteds gode tips til at forberede sig til det nye år. Vi er også i fuld gang med at forberede os til det nye år – det indebærer blandt andet, at få Camilla og hendes kæreste Søren flyttet til Sjælland, få færdiggjort dette års regnskab (lidt dumt, at ingen af os er talnørder), planlægge vores kommende januarudsalg, få ryddet al julepynt væk og ind med tulipanerne og ja så skal vores respektive hjem nok have en omgang a la nedenstående. Hvad med jer?

Her er et uddrag af artiklen: 

Det bedste du kan gøre er at rydde op. Hvorfor? Fordi det er rigtig svært at give plads til noget som helst nyt, smukt og elsket i dit liv – uanset om det er ting eller tanker – hvis det gamle, slidte og uelskede fylder.

De sidste par dage har jeg stille og roligt gået hvert eneste skab igennem – og smidt ud. Jeg startede med skabet i entreen (og sagde bl.a. farvel til enlige vanter, min søns sko, der ikke længere passer og en dåse med udtørret læderfedt).

Køkkenet
Køkkenet er altid en fest (og ok, jeg må indrømme at jeg elsker det). Bye bye til bl.a. kopper, jeg aldrig har elsket, mad, jeg ikke gider spise i det nye år, to ekstra dåseåbnere og en gammel stegepande, som forhindrer mig i at anskaffe mig den, jeg virkelig drømmer om.

Stuen
I stuen er der ryddet ud i skuffen med Wii-spil, dvd-film, brætspil og dækkeservietter. Nu er kun det, vi virkelig elsker og bruger tilbage.

Jeg har efterhånden lært min søn at skille sig af med de ting, han ikke længere bruger. (Jeg tror det var sætningen ”Jo mere gammelt man smider ud, jo mere nyt bliver der plads til”, der gjorde det - og optændte håbet om ENDNU flere fodboldkort) Men hvad skal man med et alfabetpuslespil, når man snart er 7 år, fjorten refleksbrikker og et Star Wars lyssværd, der er knækket?

Badeværelset
På badeværelset er der også sorteret. Ud med gamle rester af noget, jeg måske en dag kommer til at bruge, medicin der har overskredet sidste salgsdato og et håndklæde med en irriterende plet, der ikke kan komme af. Jeg har også smidt badeforhænget ud, hvilket nok skal motivere mig til at købe et nyt.

I morgen går turen til mit klædeskab….(and that's a biggie!)

Resultatet? Plads, luft, breathing space. Plads til det, du elsker. Det, du har savnet. Det, du fortjener i 2011.



Terapeutisk proces
Betragt øvelsen som et ”mikrokosmos af makrokosmos”. Hvis dit hjem afspejler den mentale sindstilstand, du ønsker at gå ind i 2011 med, hvordan ser det så ud? Klart, rent, enkelt, overskueligt, smukt eller…kaotisk, beskidt, rodet, ubevidst, ligegyldigt, tilfældigt?

At rydde op er en terapeutisk proces. Men det rykker - OG du kan nå det endnu inden nytårsklokkerne bimler!

Have fun! (...og hvis du er stresset over at det virker så uoverskueligt, så afsæt 5 minutters speed-oprydning til hvert rum - sæt din yndlingsmusik på imens - ... eller start med hjemmets rodeskuffe (come on, alle familier har en).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar